پرهیز از حرص و طمع – شنیدن و نشنیدن

بسم ا… الرحمن الرحیم

بازنگری در فرازهای مشق عشق علاوه بر این كه یادآور بسیاری از مطالب در ذهن ماست باعث شده تا میزان اعتماد به نفس در افراد ارائه دهنده این مطالب بالا رفته و توانایی بیشتر در افراد متجلی شود. متأسفانه
انسان های زیادی هستند كه علیرغم علم و دانش عالی كه دارا هستند از اعتماد به نفس ضعیفی برخوردارند. از آن جایی كه اعتماد به نفس اهمیت فراوانی در ثمردهی فرد در اجتماع داراست، باید به روش صحیح آن پرداخت.

از سوی دیگر، یكی از شاخه های ایمان، اعتماد به نفس فرد است.

مطالب الهی ای كه امروزه در قالب مشق عشق به ما ارائه می شود، سازنده و شكل دهنده و برطرف كننده بسیاری از مسایل روزمره، شخصی، خانوادگی، در شهر، كشور و در عرصه وسیع تر در جهان امروز است. مطالبی كه بهره گرفتن از آن ها سازنده و به كار نگرفتن آن ها، ویران گر و تخریب كننده خواهد بود. بسیاری از معضلات و مشكلاتی كه امروزه گریبان جوامع را گرفته و افراد را در ظاهرِ روشنفكری به پرتگاه های هلاكت سوق داده، ناشی از به كار نگرفتن روش ها و دستورات الهی برای زیستن صحیح است.

بایگانی های درونی ما نیاز به رسیدگی و چیدمانی صحیح براساس روحیات و توانمندی های ما دارد. از جمله فواید بازنگری در مطالب نهفته در صحیفه مشق عشق این است كه افراد براساس تذكرها، توصیه و دستورات می توانند به بایگانی های درونی خود رسیدگی كنند. طبقه بندی داشته ها و حفظ و نگهداری و تكرار كردن آن ها می تواند نیازهای درونی ما را به خوبی جلوه دهد و نقاط ضعف و قوت های ما را نمایان كند. گاهی انسان ها با نقاط قوت خود بیگانه اند و زمانی متوجه آن می شوند كه در پس گذر عمر به توانمندی برسند و این در حالی است كه زمان فراوانی را از دست داده اند.

حفظ كردن قرآن كریم توسط رهروان مولا از جمله توانایی هایی است كه همگی در هر شرایط سنی، ‌شغلی و جنسیتی موفق به انجام آن شده اند. این فعالیت گروهی و الهی از عشق و از توانمندی افراد نشأت می گیرد. چنین عملی مطمئناً یاری رسان و مدد كننده انسان در هر شرایط و روشن كننده چراغ دل رهروان مولا خواهد بود. حفظ آیات الهی می تواند ضریب اعتماد و اطمینان ما را در لحظات لغو بحران تأمین كند و یاری سان ما باشد. حفظ كردن آیات قرآن شمه ای از ثمرات سازنده مشق عشق بوده و هست.

مشق عشق ما سرشار از بركات،‌ قابلیت ها، ‌راز و رمزهای بزرگ زندگی و بندگی است كه پرداختن به آن می تواند ما را وارد بر این بركات و قابلیت ها كند. در ایامی زیبا به سر می بریم. ایامی سراسر خیر و بركت و شادی. ایامی كه ما را به سمت و سوی مهیا شدن برای ضیافت الهی می برد. ان شاا… در این ایام بتوانیم با پاك كردن ضعف ها از قلب، روح و مغزمان به رضایت قلبی از خود برسیم.

و اما داستان مورچه ….

مورچه ای در مسیر حركت خود به سمت لانه، قطره عسلی بر روی زمین دید. جلو رفت و ذره ای از آن را خورد. طعم خوش عسل بر جان مورچه نشست و حس لذت بخشی را به او داد. مورچه دوباره به سمت خانه حركت كرد اما نتوانست طعم دلنشین عسل را فراموش كند. برگشت تا این بار وارد قطره شده و همه ی عسل را میل كند، اما همین حرص و طمع و قانع نبودن به میزانی كه مطابق با توان و جثه او بود، او را اسیر كرد و در نهایت او را به هلاكت رساند. مناعت و قناعت در مسایل دنیوی، به خصوص در خوردن و آشامیدن ها لازمه سالم زیستن و سالم بندگی كردن است.

و اما داستان رودخانه ….

دو نفر در حین گذر از پلی، در رودخانه پر جوش و خروش افتاده و طلب كمك می كردند. مردم سعی می كردند تا به آن ها كمك كنند اما عمق زیاد و تلاطم زیاد آب مانع ورود افراد دیگر به آب شد. در نتیجه مردم با ذكر توصیه و راهكار به كمك آن دو مرد پرداختند. مردم بسیار تأكید می كردند كه مردان از دست و پا زدن شدید در آب خودداری كنند. تا خستگی عضلات سبب غرق شدنشان نشود. یكی از دو مرد حرف مردمان را پذیرفت و خود را به آب سپرد و غرق شد اما دیگری دست از تلاش برنداشت و به دست و پا زدن ادامه داد تا در نهایت از آب رودخانه خارج شد. وقتی مردمان دلیل تلاش او را پرسیدند باز هم كلامی از او نشنیدند تا اینكه متوجه شدند كه فرد نجات یافته ناشنوا بوده و چیزی نمی شنیده و گاهی نجات زندگی ها و بندگی در ناشنوا بودن هاست.

والسلام…

Check Also

اهمیت مشق عشق 96.04.15

بسم ا… الرحمن الرحیم  مشق عشق هر جلسه، انوار و اعجازی است از آن چه …