تفسیر سوره قیامت

بسم ا… الرحمن الرحیم

خانم حضرت زینب (س) یك الگوی تمام عیار در تمامی زمینه هاست. مسئله ای كه كمتر در مورد خانم حضرت زینب (س) به آن اشاره نشده است، مسئله عشق حضرت زینب (س) است. وقتی صحبت از عشق می شود باید به این درك برسیم كه با هوس، دوست داشتن یا علاقه مبادا یكی شود. عشق مقدس تر از این هاست كه بتوان این كلمات را خرج آن كرد. عشق هیچ گونه تزلزل، ناپاكی و بدی نمی پذیرد.

یكی از لازمه های زدودن روح این است كه یك رهرو باید عاشق باشد. رهرو باید این نظم و ترتیب را در خود بیاورد كه این عشقی كه به ائمه ابراز می كند و یا به راه و مرام، دین و مذهب بداند كه این عشق زمینه عشق بزرگ خداوند لایزال است. برسیم به آن مقامی كه واقعاً عاشق خدا شویم. وقتی عاشق خدا شدیم، تمامی مراحلی كه عُرفا، مومنین و راه های مختلف و ریاضت های عبادی كه خیلی ها كشیدند، همه این ها را عشق خداوندی هموار می كند.

یك عاشق وقتی عشق ائمه و خدا را در دلش می پروراند هیچ زمان نمی تواند به خود اجازه بدهد كه در محیط ناپاك قرار بگیرد تا چه رسد به این كه ناپاكی را به خودش راه دهد. یك عاشق نمی تواند حسادت را با خودش همراه كند و كینه همراه او نمی شود. تك تك ما باید با خودمان رو راست باشیم تا این صداقت را از خودمان شروع نكنیم نمی توانیم به آن هدفی كه داریم برسیم. هر قدر كه تقرب پیدا كردیم بدانیم كه امتحانات سخت تر و مشكل تر خواهد بود. بالاترین نمونه ها را هم ائمه معصومین هستند.

در طول تاریخ اگر بررسی كنیم در می یابیم كه امتحانات الهی همیشه بوده و با تقرب و تزكیه هر فرد نوع امتحان، شكل و شدت آن فرق می كند. یعنی یك رهرو دائم باید آماده امتحان باشد و باید بداند كه خداوند امتحانش می كند. شیطان به سراغ كسی می رود كه اعتقاد و ایمان دارد و با ائمه مأنوس است و لزومی ندارد وقت خودش را برای گمراه كردن كسی كه اعتقاد به چیزی ندارد صرف كند چون آن شخص به خودی خود گمراه است، پس وقت بیش تری را برای آن مومن شیعه صرف می كند.

در قرآن می بینم كه شیطان از خداوند فرصت گرفت كه بندگان خاص را فریب دهد. شیطان به سراغ كسی می رود كه می خواهد مومن شود و ایمان خود را تقویت كند و كسانی كه می خواهند ایمانشان را از زبان تبدیل به عمل كنند و یا کسانی که قلب، روح، دست، پا، زبان، گوش و همه چیزشان را برای خدا كنند. از طرفی باید همیشه گوش به زنگ باشیم تا با شیطان بزرگ (نفس) كه خود جهاد اكبر است مبارزه كنیم و از طرفی دیگر مواظب امتحاناتمان باشیم.

در كمك به دیگری عشق سراسر وجود آدمی را می گیرد و اگر به این عشق نظم دهیم و آن را پرورش دهیم، آن عشق در تمامی وجود ما ریشه دار خواهد شد و اگر ریشه زد باید مطمئن باشیم ولی حالا نمی دانیم عشقی كه از آن دم می زنیم كه نیست مگر رسیدن به كمالات و تقرب به خدای متعال، آیا در ما به وجود آمده یا خیر. خیلی خوب است كه در طول هفته اشكالات، ضعف ها و نقاط قوت خود را شناسایی كنیم و از دیگری كمك بگیریم و سعی در حل مسائل و هموار كردن آن داشته باشیم. سعی كنیم درك خود را بالاتر ببریم و نقاط ضعف خود را بشناسیم و در برطرف كردن آن تلاش كنیم. باید روی نقاط ضعف مشورت كنیم تا به آن جایی برسیم كه سفیری با تمام معلومات و توانایی بالا شویم.

اگر در مجلسی نشستید قرار شد راجع به راه و مرام و دین خود صحبت كنید باید آماده باشید خصوصاً در مجالسی كه گروهی قصد دارند فرد دیندار را تضعیف كنند. ما باید هر لحظه آماده باشیم و آن الگویی كه باید در عمل از خود نشان دهیم را همیشه باید مد نظر قرار دهیم چه در میهمانی ها، محل كار و جمع دوستان كه این چنین بتوانیم ادای وظیفه کرده باشیم. باید مراقب باشید چیزی مانع تزكیه نشود و اگر چیزی داشت مانع می شد حتماً باید قطع شود تا بتوانید خودتان را بسازید.

اگر كسی بگوید كه عاشق صددرصد خدا هستم ولی عشق علی (ع) و آل علی را نداشته باشد مطمئناً نمی تواند عاشق باشد. بدون عشق علی (ع) و آل علی به هیچ وجه به عشق خدا نمی توان رسید. اگر اسم حضرت زهرا (س)، حضرت زینب (س) یا هر كدام از معصومین آمد و دلش لرزید عاشق است. در این مورد هم كوركورانه پیروی نكنیم. فقط صرف گریه كردن نیست. حضرت زینب (س) این همه گذشت، ایثار، صبر و تحمل نكرد كه ما فقط برایش گریه كنیم. درست است كه در جاهایی گریه لازم است و خانم فاطمه زهرا (س) می فرمایند كه برای اولاد من، حسین من مراسم عزاداری بگیرید اما حضرت زینب (س) وقتی شاد می شوند كه ببینند امت جدشان راهشان را درست طی می كنند و به سوی هدف حركت می كنند. كدام هدف؟ هدفی كه بسنده به مومن بودن ساده و بندگی معمولی نكنیم چون این مسئله از ابتدا در وجود و ذات همه ما بوده است. باید قانع نباشیم و رو به جلو حركت كنیم؛ یعنی هر هفته ای كه می گذرد باید كامل تر و با نشاط تر و با سلامتی تمام باشیم و از پیشرفت اطرافیانمان لذت برده و سعی كنیم كمك، همدلی، مشورت و همفكری را بیشتر كنیم كه می بینم در قرآن و كلام ائمه چقدر توصیه به مشورت شده است.

در مسائلی كه در اطراف ما، در محیط كار یا خانواده اتفاق می افتد خویشتن داری خود را حفظ كنیم. سعی كنیم اشتباهات خود را قبول كنیم. فقط این نیست كه در پیشگاه خداوند توبه كنیم. بدانیم كه اشكالاتمان كجاست و آن را بر طرف نماییم. وابستگی ها به دنیا باعث می شود در امتحانات با مشكل روبرو شویم. یكی را با بچه اش امتحان می كنند كه چطور به بچه ات وابسته ای؟ حق نداریم وابسته باشیم بلكه باید مسئول باشیم. در قرآن داریم كه نباید به مال و زن و فرزند دل بست. وقتی می گویی دلداده و عاشقم پس عشق و دلداده تو خداست. همه چیز باید برای او باشد. اگر بچه ات را دوست داری به خاطر او باشد. راه می روی به خاطر او و هر كاری می كنی به خاطر رضای او باشد.

در عشق مجازی هم این اتفاق می افتد. وقتی گلی را می بینید با خود می گویی این را به عشقم بدهم تا او را خوشحال كنم. اگر به همین مسئله، در مقیاس بالاتر و بسیار عمیق تر فكر كنیم، آن موقع هم می توانیم دنیایمان را اداره كنیم و هم می توانیم آخرتمان را داشته باشیم و باعث لغزش هم نشده باشیم. یادمان باشد هر كسی را بیش تر از جایی امتحان می كنند كه حساس تر است و از روی نقاط ضعفش امتحان می شود. عجول نباید باشیم، عجله همیشه ما را منحرف می كند. در قضاوت ها در اعمالمان و در خیلی چیزهای دیگر. صبر فقط این نیست كه در مقابل سختی، بلا و گرفتاری ها، گاهی اوقات می خواهیم در مورد مسئله ای حرف بزنیم ولی وقتی مطمئن نیستم صبر می كنم، فكر می كنم و تأمل می كنم تا كلماتی را استفاده كنم كه از دلم ریشه بگیرد و باعث نشود كه هدف خوب و مثبتم با عجله در جابجایی كلمات خراب شود.

هر روز، هر ساعت و هر لحظه بایستی به یادمان باشد كه روز قیامتی خواهد بود و آن جا پشیمانی سودی نخواهد داشت. هر قدر احساس ها و عشق شما پاك تر و زلال تر، باید هوشیاری هم بیشتر شود كه مبادا اسیر شیطان شویم. این جمله را هر بار تكرار کردم و هر بار برایم تازگی دارد و هم لذت می برم و هم شرم تمام وجودم را می گیرد زمانی كه خداوند می فرماید: ” بندگان من همه چیز را برای شما آفریدم اما شما را برای خود آفریدم.”؛ یعنی معشوق ما زودتر از ما، خودش را آماده كرده، این ما هستیم كه باید عاشقش شویم و لیاقت او را پیدا كنیم و آن وقت آن معشوق خودش همه راه ها را برایمان هموار می كند و به جایی خواهیم رسید كه حتی روز شماریِ آن یوم ترسناك كه وجود همه را به لرزه در می آورد را می كنیم و منتظر آن روز می شویم.

ان شاا… كه بتوانیم عملاً بی اشتباه و بدون تكرار اشتباهات گذشته، رهروی كنیم و منتظر فردا نباشیم. همین لحظه خودش بهترین سرآغاز و بهترین جای شروع است. همه نوشته های شما و همه این گفته ها از یك چیز حكایت دارد و آن این كه می خواهیم به آن كمال و معرفت الهی برسیم. می خواهیم كه از گناه و معصیت دور باشیم. می خواهیم كه به آن مقام والای انسانی برسیم. می خواهیم كه لایق سكونت در جوار ائمه معصومین باشیم. وقتی خداوند به یك عمل هزاران حسنه می دهد مگر می شود این رفتارها، اعمال و بندگی ها را انجام  دهیم اما كرمش را از ما دریغ كند. مطمئناً كه كَرَم او همیشه شامل حال بندگانش خواهد بود و ان شاا… كه لایق این موارد باشیم و روز به روز عاشق تر و سبكبال تر و عاری از هر گونه معصیت باشیم. ان شاا… بتوانیم هر چه بیشتر به ائمه معصومین نزدیك شویم كه نزدیكی به آن ها همانا تقرب به خداست. والسلام….

******************************

السلامُ علیك یا زینب كبری

سلام و صدها سلام بر زینب کبری

اسوه ی صبر و وفاست، زینب كبری

معنی عشق و صفا، زینب كبری

عشق علی و فاطمه، زینب كبری

عزیزه ی قلب حسین، زینب كبری

در شهامت چون پدر، زینب كبری

علمدار كربلا، زینب كبری

سلام و صدها سلام، بر زینب كبری

بلاكش دهر بود، زینب كبری

مونس قرآن بود، زینب كبری

سرداره ی كربلا، زینب كبری

مونس قرآن بود، زینب كبری

سرداره ی كربلا، زینب كبری

حامی دین خدا، زینب كبری

ویرانگر كاخ ستم، زینب كبری

شیرین سخن شیرین زبان، زینب كبری

سلام و صدها سلام بر زینب كبری

مشكل گشا باشد خانم، زینب كبری

چاره ی دردِ ما، زینب كبری

منزلش ویرانه شد، زینب كبری

شد غریب و تنها، زینب كبری

همیشه در بندگی است، زینب كبری

لب به شكایت نگشود، زینب كبری

جان ها فدایت شود، زینب كبری

فدایی تو شویم، زینب كبری

قربون تو اون غربت تو، زینب كبری

سلام و صدها سلام، زینب كبری

می دهد حاجت ما، زینب كبری

آن كریمه چون پدر، زینب كبری

سلام و صدها سلام بر زینب كبری

دخت علی شیر خداست، زینب كبری

خواهر عباس بود، زینب كبری

در شجاعت چون پدر، زینب كبری

معدن جود و سخا، زینب كبری

السلامُ علیك یا بنت امیرالمومنین

السلام علیك یا بنت فاطمه الزهرا

اسوه ی عشق و ادب، صبر و شكیب زینب

سینه پرورده ی زهرای عفیف است زینب

ادركنی یا زینب (س)

Check Also

تفسیر سوره دهر

بسم ا… الرحمن الرحیم خاندان عترت رسول از یک نور واحد هستند که هر کدام …