محرم، جاذبه و دافعه، شوخی، صبر، انتخاب (سوره یوسف)

بسم ا… الرحمن الرحیم 

محرم را پیش رو داریم، از همین حالا باید طوری برنامه ریزی كنیم كه این محرم متفاوت از تمام محرم هایی باشد كه در طول عمرمان داشتیم. فقط به عزاداری بسنده نكنیم، با توجه در ایام محرم سعی كنیم عمقِ محرم را بهتر درك كنیم. از ترك مكه و رها كردن اعمال حج و حركت كاروان تا به رهبری موقت خانم حضرت زینب (س) و درس هایی كه امام حسین (ع) می خواستند به ما بدهند همان مأموریتی كه در ازل عهدنامه آن امضاء شده است.

طبیعتاً چون محرم نزدیك است باید عزاداری كنیم و همراه قافله آقا اباعبدا… الحسین (ع) شویم و همان حالی به ما دست دهد كه اطرافیان آقا امام حسین (ع) داشتند. همان حس را داشته باشیم كه خانم حضرت زینب (س) داشتند. راه رفتن، خوردن، فكر و اندیشه، صحبت كردنمان و همه را با آن كاروان هماهنگ كنیم. البته در این مسئله هم نباید افراط كرد و افراط نگران كننده است. سعی كنیم افراط و تفریط در راهمان نباشد. در سرگذشت پیشینیان خواندیم كه افراط خیلی ها را كه از ما پیش بوده و عابد بوده اند و به درجات بالای عرفان رسیده بودند، در یك شب به زمین زده است.

هر كدام از ما به تناسب سن، شغل و كارمان، وضعیت اجتماعی و خانوادگی مان حتماً باید برنامه هایی داشته باشیم. روح به تفریح، گردش، پوشیدن، مهمانی رفتن و با افراد گوناگون بودن، نیاز دارد. اگر با افراد مختلف ارتباط نداشته باشیم هیچ گاه نمی توانیم خودمان را آزمایش كنیم و بسنجیم. طبیعی است كه وقتی ما در كنار هم هستیم و یك راه را می رویم اشتباهاتمان كمتر است و تحملمان هم بیشتر است ولی آیا وقتی در جمع دیگری می رویم می توانیم همین طور باشیم؟ همه آدم ها یكنواخت نیستند آیا می توانیم همه را تحمل كنیم؟ ما باید درجه حسی خود را بر اساس هر مكان و هر زمان و افراد مختلف تنظیم كنیم تا آزار نبینیم.

از طرف دیگر تأكید كردیم كه جسم و روح باید در كنار هم تقویت شود. به خودتان برسید؛ این نیست كه مومن یا رهرو باید ژولیده باشد یا این كه نباید به خودش برسد. مومن خصوصاً در این زمانه باید به خودش برسد. اگر شیك، آراسته و پاكیزه باشید و مناسب بپوشید خیلی از آن هایی كه دین گریز شدند می توانند جذب شما شوند. بپذیرند كه می توان شیعه و عاشق اهل بیت بود و مرتب هم بود.

نكته دیگر این كه ما می توانیم با رفتار و اعمال خود، دیگران را تشویق كنیم كه به دین ما و یا راهی كه در آن هستیم قدم بگذارند و هیچ حقی نداریم كه برای كمك به فردی شرط بگذاریم. هیچ كدام از ما نیاز نداریم كه كسی مسلمان شود. آن كسی كه باید مسلمان باشد مسلمان است.

یادمان باشد كه یكی از سیاست های جاودانه و زیبای مولا امیرالمومنین (ع) دفع در كنار جذب بوده است. مطمئناً من اگر به خودم اهمیت ندهم نمی توانم به دیگری اهمیت بدهم. وقتی انسان سر حال باشد خیلی راحت تر می تواند به دیگران خدمت كند. خیلی راحت تر می تواند مسائل را درك كند و گیرنده گیش بیشتر می شود و همانطور هم انتقال دهندگیش هم بهتر می شود.

خانواده معنوی بسیار ارزشمند تر از خانواده های عادی است، چون راه خدایی افراد را به هم پیوند داده كه اصل و بالاترین است. نتیجتاً باید بدانیم ایراد من ایراد همه است، پیشرفت من پیشرفت همه است، خنده و شادی من برای همه است و غم من غم همه است. در كلمات خود دقت كنید تا گفتن نكته و كلمه ای باعث رنجش دیگری نشود و اگر این اتفاق می افتد سعی كنیم کلمات خود را تغییر دهیم. اول نحوه گفتن را بدانیم، فکر کنیم و بعد اقدام كنیم.

نكته دیگر سعی كنیم سریع تحت تأثیر دیگران قرار نگیریم. در هر مورد سعی کنیم تحقیق کنیم و ببینیم كه آیا می شود با او دوستی كرد؟ آیا می شود با او رفت و آمد داشت؟ سعی كنیم با تدبیر و تفكر تصمیم گیری كنیم. ما باید در اجتماع باشیم باید با آدم ها رابطه داشته باشیم و نمی توان رفت و آمدهای خانوادگی را نادیده گرفته و باید در شادی ها و غم های اطرافیان باشیم.

در بحث انتخاب دوست و انتخاب همسفر و كسی كه بتواند یار و همكلام ما باشد باید دقیق تر بود. یك نوجوان و جوان تفریحاتش و در كل زندگی و ارتباطاتش با خانواده باید كاملاً برنامه ریزی شده باشد تا به واسطه قید و بندهایی كه در بعضی از خانواده هاست از خانواده گریزان نشود و تصمیمی بگیرد كه پشیمانی با خود به همراه نیاورد. می بینیم كه ازدواج های نافرجام اكثراً از این مقوله سرچشمه می گیرد كه فرد به خاطر فرار از یك سری مسائل و در رسیدن به آزادی به ازدواج فكر می كند و بعد می بیند كه روحیه اش چیز دیگری می خواسته و با فرد دیگر می توانسته كامل شود. چرا از اول تندروی كنیم كه به اینجا برسیم با آرامش، با توكل و با توسل آرام آرام پیش برویم.

مسئله دیگری كه می تواند بین انسان ها جدایی بیندازد مسئله شوخی هاست. به شوخی ها رنگ و روی درستی بدهیم. باید بخندیم، خنده خوب است ولی باید مراقب باشیم كه با این خندیدن باعث رنجش دیگری نشویم. باید روحیات همدیگر را بشناسیم و با توجه به آن روحیه شوخی كنیم. در كل خنده بیش از حد انسان را ضایع می كند و انسانی كه مدعی رهروی است بیشتر تباه می شود. متانت و سنگینی حتی در شوخی های ما هم باید خودش را نشان بدهد.

هیچ چیز به جز خداوند متعال ماندگار نمی باشد. همه چیز فانی است و می دانیم كه زندگی اصلی ما آن طرف است و اگر امروز خود را پاك می كنیم برای ساختن زندگی آن طرف است. سعی كنیم به صبر اهمیت بیشتری دهیم و عجول نباشیم. واقعاً صبر حكمت های بالایی دارد كه آن همه خداوند در قرآن می فرماید كه صابرین را دوست دارند. در صبر نتیجه ها همیشه مثبت است و نتیجه ها، آن چیزی است كه انسان را مورد آزار قرار نمی دهد. ان شاء ا… كه روز به روز سالم و عاشق تر باشید و با دیدن مقام و درجه معنوی شما لذت ببریم. والسلام….

Check Also

تفسیر سوره دهر

بسم ا… الرحمن الرحیم خاندان عترت رسول از یک نور واحد هستند که هر کدام …