عظمت قرآن،ترس از خدا،انس با قرآن (سوره حشر)

بسم ا… الرحمن الرحیم

بدانیم كه با خواندن هر سوره کلید بازکردن خیلی از مسائل به دست ما داده می شود. در لحظه ای كه انسانی نیازمند می بخشد خداوند در آن لحظه به مال آن شخص بركت می دهد تا او بتواند ببخشد. امیدواریم كه صفت بخشندگی جز ذات ما شود و مطمئن باشیم كه خداوند هیچ گاه ما را تنها نمی گذارد.

قرآن به ما درس ترس از خدا را داده است. نمونه و الگوی این درس ها را در سیره هر كدام از ائمه معصومین (س) می توانیم ببینیم. همیشه برای همه این سوال بوده كه حضرت علی (ع) با آن منصب و مقام بالا وقتی به نماز می ایستادند، چطور از ترس خدا به خود می لرزیدند؟ جواب: ایشان می خواستند همین آیات، فرامین و دستورات خداوند را عامل باشند و نیز به ما بگویند كه رهروی من این گونه باید در مقابل خداوند متعال باشد.

این را بدانیم كه خداوند در همه جا هست. همه نیت های ما چه آن هایی كه به عمل رسیده و چه آن هایی كه به عمل نرسیده و هر چیزی كه حتی می خواهد در فكر و مغز ما خطور كند به آن آگاه، حاضر و ناظر است. رهرو ائمه بودن انسان را می سازد، از ما انسان هایی به وجود می آورد كه فقط از خداوند بترسیم و نه از بندگانش و نیازهایمان را فقط به درگاه خداوند ببریم و ائمه را واسطه خود قرار دهیم و در مشكلات، سختی و گرفتاری ها زیر پای خود را سست نبینیم و نلغزیم.

بدانیم كه خواندن قرآن عشق می خواهد به تحصیلات نیست. فرد باید آن ادب و نزاکت را در خود بیاورد كه وقتی قرآن را باز می كند، بفهمد این خداوندست كه با او حرف می زند. چطور وقتی مقابل بزرگ ترمان هستیم در رفتارمان دقت می كنیم. در سطح بالاتر وقتی با خداوند روبرو هستیم و می خواهیم به كلام مباركش گوش دل بسپاریم به این توجه داشته باشیم که چه شرایطی را باید در خود ایجاد نماییم. مطمئن باشیم با دل سپردن به قرآن، خداوند لحظه لحظه به ما كلید می دهد و حتی به ما گذشته و آینده مان را می گوید و راهمان را به ما نشان می دهد و نمی گذارد به بیراهه كشیده شویم.

پس سعی كنیم دقایقی از روز را برای تلاوت قرآن بگذاریم. وقتی گفته شده كه سه بار خواندن سوره اخلاص، معادل ختم قرآن است به این دلیل است كه ما حتماً از قرآن آیاتی را به زبان بیاوریم و این مسئله به رحمان و رحیم بودن خدا مربوط می شود و همان عظمتی است كه صحبت آن شد؛ یعنی وقتی می گوییم بسم ا… الرحمن الرحیم باید بدانیم كه چه چیزی می گوییم، در كجا وارد می شویم، چه دری را می زنیم و در كجا قدم می زنیم. این را باید همه ما حس كنیم، لمس کنیم و ببینیم.

اگر خداوند لطف كند و ذره ای از عظمت بسم ا… الرحمن الرحیم را بر ما نشان دهد آیا طاقت دیدنش را داریم تا از دیدن آن عظمت قالب تهی نكنیم؟ باید خودمان را آماده كنیم و مطمئناً می توانیم وارد شویم و كسی كه وارد در این مسائل شود دیگر نمی تواند دنبال گناه برود. دیگر نمی تواند دنبال نافرمانی و گناهان مختلف برود. سعی می كند هدفی را كه خداوند از خلقت بشر مدنظر داشته به آن جامه عمل بپوشاند و خودش را به آن درجاتی نزدیك كند كه دیگر قانع به بهشت نباشد.

ان شاءا… به آن جایی برسیم كه در جوار حبیبان، عزیزان و ائمه معصومین (س) قرار بگیریم و در هر قدم و هر زمان خودمان را به آن ها نزدیك تر كنیم. قانع به بهشت نباشیم و مطمئن باشیم بهشت بی عشق علی (ع) و آل علی امكان پذیر نمی باشد. اگر به وسعت عالم عبادت و كارهای نیك كنیم ولی مهر این خاندان و اطاعت از این خاندان را نداشته باشیم، مطمئن باشید كه به هدفمان نخواهیم رسید. در ضمن خواندن 4 آیه آخر این سوره مباركه در حوائج شرعی، شدائد و بیماری ها بسیار نافذ است. والسلام….

Check Also

تفسیر سوره دهر

بسم ا… الرحمن الرحیم خاندان عترت رسول از یک نور واحد هستند که هر کدام …