درس از طبیعت

بسم ا… الرحمن الرحیم

به فرمان عشق همه آغاز كردن سرود عاشقی را از كتاب معجزه آسای عشق . سالكان و عاشقان آقا امیرالمومنین (ع) با حفظ و سرودن كلام الهی همگی گام هایی استوارتر از پیش در مسیر سبز برداشتند و برای چندمین بار ثابت كردند كه انسان توانمند خلق شده است .

مراقبت و مداومت كردن در عشق بازی و اجرای صحیح تكالیف ، مسئولیت ها و مأموریت هایی كه از سوی عشق برای ما تعیین می شود ، بهترین سپر دربرابر دشمن خدا و شیطان است .

شیطان كه در پس هر قدم پیش رونده ی سالك الله عزم بر دشمنی بیشتر می كند .در پی این دشمنی ها ، گاهی امتحاناتی برای رهروان و عاشقان به وجود می آورد ، ایستادگی و پیروزی در این امتحانات هر انسان عاشقی را شایسته و سزاوار دریافت رضایت نامه ی عاشقی می كند . چنین رهرو و عاشقی مورد دعا ، توجه و عنایت ویژه ی عزیزان ،‌ فرشتگان و آسمانیان قرار می گیرد . شیطان دشمن خداست و به سبب ناگریز بودن در مسیری كه قرار گرفته است سعی بیشتری در انحراف انسان ها از مسیر الهی دارد . در ازای هر انسانی كه توسط شیطان در دام قرار می گیرد و اسیر می شود ، شیطان توانمندانه تر عمل می كند و توانایی خود را در منحرف كردن انسان از مسیر صحیح بندگی به خداوند ابراز می كند . دقت كنیم بر توانایی ها ، پیروزی ها و سالهای بندگی و رهرویمان مغرور نشویم چرا كه شیطان همیشه از طریقی تازه تر هجوم پیدا می كند و ما را از بی تجربگی هایمان دچار آسیب و ضرر می كند .

خلقت خداوند هر لحظه و هر مورد آن حكمت است و نعمت ، برای زندگی راحت و ادای بندگی كردن بندگان فهیم خداست . به لطف خداوند اتفاق و اتحاد در خانواده ی معنوی ما شكل گرفت تا در بین هیاهو و ظواهر فریبنده ی دنیا ، نور ولایت آقا امیرالمومنین (ع) در دلمان جاری شود و ما را به سمت و سوی رستگاری پیش ببرد .

تمام ساعات و لحظات دنیا ، با تمامی بود و نبودها در سایه ی حكمت الهی و رسیدن بنده ی خدا به ایمانی كه اقرار به توحید و یگانه بودن خداوند دارد در گردش و در گذر است . زمین و آسمان و آنچه در آن نهفته است همگی در گردش است تا فرمان الهی صورت بگیرد و وعده های الهی به طور منظم و مرتب محقق شود . تغییر در فصل های سال از جمله نظم صورت پذیرفته در آسمان و زمین است . همانطور كه هریك از ما براساس شرایط و موقعیت موجود اقدام به تعویض لباس و پوشش خود می كنیم خداوند نیز در قالب وسیع و گسترده تری به تغییر و تعویض طبیعت خویش می پردازد . زمستان در حال گذر است و بهار در پیش رو ، و زیبایی زمانی است كه ما از طبیعت الهی در جهت درس گیری ، رشد و بالندگی خود دقیق شده و بهره ببریم.

آنچه در طبیعت اتفاق می افتد ، ‌درس زندگی است ،‌درسی كه استادی با نام طبیعت دارد . هر یك از اعضا و اندام ما لباس و پوششی مخصوص به خود را دارست . در راستای الگوپذیری از طبیعت تغییر و تعویض پوشش باید در هر اندام و اعضایی صورت بگیرد و هر اندامی پوششی تازه بر تن كند . وقتی انسان با تغییرات طبیعت همسو می شود و عزم بر تغییر بر خود دارد بسیاری از مسائل بر او روشن می شود . یكی از اعضای ما كه نقش و عملكرد بسیار حیات بخش را داراست كبد یا به نوعی جگر انسان است .

خداوند بلند مرتبه، بزرگان، ‌ائمه و اولیای دین بسیار توصیه بر پرهیز از پرخوری و شكم پرستی را دارند .در جهت تفییر كوششی كه در اندام شكل می دهیم ، كبد با كارایی مشخص و معین عهده دار سم زدایی و تصفیه سازی آنچه می خوریم ، است . مصرف كردن فراوان غذاهای پرچرب و خارج از توانایی سم زدایی كبد ، بیماری كبد چرب را در انسان به وجود می آورد ،‌بیماری كه خود منشأ بسیاری از بیماری های سخت و كشنده در انسان است .

شناخت نوع و میزان آنچه به عنوان تغذیه جسم از طریق دروازه ی بدن یعنی دهان وارد بدن می شود ، تغییر و تعویض پوشش كبدی ما محسوب می شود .

در هم سویی و الگوپذیری از طبیعت بسنجیم كه آیا ما نیز در جهت این تغییرات :

بهار، تابستان، پاییز و زمستان جسمی و وجودمان را رعایت می كنیم ؟

و آیا در آستانه ی بهار به غبار روبی و گردگیری تن و جان و روحمان می پردازیم ؟

همانطور كه خداوند كریم در تغییر فصل رسیدن بهار همه ی مكان ها را به طور یكنواخت از فرش سبز و زیبای بهار گسترده می كند ما نیز موظف هستیم تا علاوه بر تغییر و غبار روبی اقكار در مغز، بدن و احساسات در قلبمان تمامی اعضا و انداممان را مورد تغییر و غبار روبی قرار بدهیم.

بهار فصل تازه شدن نفس های درختان و به بار نشستن آن هاست. درختانی كه به خوبی تغذیه شدند تا با ایجاد سایه ، شكوفه كردن و میوه دادن مورد ثمر دهی قرار بگیرند.

برای هر انسانی بهاری شدن ، شكوفه كردن و به بار نشستن مستلزم ایجاد تغییر و برنامه صحیح در گردگیری و غبار روبی جسم، جان، اعضاء و جوارح اوست. بهار فصل بیداری برای مخلوقاتی است كه در خواب زمستانی جای گرفتند. سرما، ایجاد كننده سستی و تنبلی در سیستم هر انسانی است . در مسیر اعتدال قرار گرفتن، پوشش مناسب داشتن می تواند انسان ها را از سستی و تنبلی نجات دهد و وجود انسان ها را از خواب های زمستانی بلند مدت دور كند . مراقب باشیم تا سردی روزهای سرد زندگی ، روح بندگی ما را به خواب زمستانی فرو نبرد و اگر روح وجودی را خواب زمستانی فرا گرفت، به یاد داشته باشیم كه بهار برای بیداری در راه است . آمادگی رسیدن بهار زندگی وجودی تنها برای بندگانی مهیاست كه عامل بر مباحث هر جلسه در هر پنجشنبه باشند. تطبیق دادن خودمان با مباحث هر هفته و اجرایی كردن هم زمان دستورات ، نكات و تكالیف غبار روبی تدریجی و مستمر برای درون ماست.

گفتیم که مغز فرمانده بدن است و اعتیاد در هر زمینه و شكلی (در افكار، مواد، غذا، طعم و مزه های مختلف و …) قسمتهای فعالی از این قدرت بی نظیر الهی را مسدود كرده و از كار می اندازد و ما می توانیم مطابق با دستورات هر پنجشنبه در دسته انسان هایی قرار بگیریم  كه فرمانده ی بدنی فعال و مسوول را داشته باشیم. مهربان باشیم و مهرورزی كنیم چرا كه مایه افتخار ما پیامبری است كه در حُسن خلق زبانزد جهان و جهانیان هستند.

طبیعت هر انسان با مكان و منطقه  پیرامون خود هماهنگی و ارتباطی تنگاتنگ دارد . علم بشر امروز نیز به روشنی بر ارتباط بین انسان و طبیعت اذعان دارد . خداوند عظیم آب وهوا و در حقیقت آسمان و زمین را چنان منظم و هماهنگ با انسان خلق كرد تا انسان در هر شرایطی قادر بر زندگی بندگی باشد . معادن، املاح، كوه، دشت، گیاهان و جانوارن در هر مكانی، سازگارترین و تاثیر گذارترین ارتباط را با انسان موجود در آن طبیعت دارا هستند.

بر هم زدن نظم الهی در هر شكلی در طبیعت، نظم و نظام انسان ها را نیز دچار اختلال می كند.  از جمله بی نظمی های ایجاد شده در طبیعت توسط انسان ، اضافه كردن كودهای شیمیایی فراوان در زمین های زراعی است كه باعث سوختن و از بین رفتن مواد مغذی زمین و رسیدن آسیب به گیاهان، ‌جانوران و نهایتاً انسان خواهد شد ، و بدین ترتیب از یك سو آسیب های ناشی از برهم زدن نظم طبیعت و از سوی دیگر پرخوری و كم تحركی كه مختل كننده ی سلامت و آرامش در انسان است و انسان را نیز از نظم الهی خارج می كند .

انسانی كه مسوولانه می اندیشد ، رفتار می كند و عمل می كند ، امین بر امانتی است كه خداوند كه به هنگام تولد بر او عرضه كرده و او امانت دار امنت خداوند تا یوم محشر است .

بهار با تمامی آداب و رسوم ملی و مذهبی ما در حال فرا رسیدن است . بهارمان را با الگوهای بزرگ مسیر عاشقی و مرام و سالكیمان را تطبیق بدهیم و همانند این عزیزان و بزرگان عامل بر افكار و پندارهای صحیح مان باشیم .

بررسی كردن صحیح وجودمان و آنچه كه به گردگیری و شست و شو یا تعویض نیاز دارد از ما انسانی عامل به پیشگیری می سازد .

در هر زمینه ای پیشگیری بر درمان مقدم است . چرا كه در پیشگیری نیازی به ورود مواد بیگانه و خارج از سیستم بدن انسانی نیست .

سیستم بدن انسان نیز باید مانند تغییر فصول ، بسیار قانونمند و منظم عمل می كند . بهار در سیستم درونی ما باید به خوبی تجلی پیدا كند . بهار فصل بیان كردن صحبت ها و قدرت های نهفته ی خداوند است . بهار فصل توجه انسان به زیبایی های درونی خود است ، بهار فصل متجلی كردن زیبایی های است كه بدون استفاده و بهره وری در بایگانی وجودی انسان جا مانده است . همانطور كه گفتیم سیستم خلقت انسان طالب و دوستدار زیبایی است . ظاهر شدن توانایی های توأم با زیبایی ، حس زیبایی خواه انسان را بیدار می كند و انسان را از راهی شدن بسوی زیبایی های گذرا باز می دارد . همه ی انسان ها زیبا خلق شدند، هر چند این زیبایی در هر فردی متفاوت است . زیبایی تنها در ظاهر انسان ها خلاصه نمی شود، بروز پیدا كردن همه توانایی ها و زیبایی های وجودی در انسان می تواند زیبایی های ظاهر را تحت الشعاع قرار بدهد .

یكی از عادات بد و نابجای ما این است كه ما وجودمان را به بهار نمی رسانیم و مدام خود را مورد سركوب و سرزنش و خود آزاری زیبایی ظاهری قرار می دهیم و این در حالی است كه ورق زدن تنها یك صفحه از دفتر پر برگ ، زیبایی كه از سوی خداوند به هر انسانی اعطا شده است ، می تواند ما را سرشار از زیبایی كند .

زیبایی در خلقت همه ی انسانها نهفته است ، آنچه انسانها را در بروز زیبایی ها متفاوت و متمایز می كند نوع به كارگیری از مغز و توانایی های وجودی و غبار روبی های به موقع وجودی در هر انسانی است . هر گردگیری و غبار روبی در زمان خاص خود نیاز به ابزار خاصی دارد . گردگیری وجودی ما با شكوفا كردن توانایی ها، بهره وری و به كار بستن این توانایی ها صورت می پذیرد . جسم و جانی كه توانایی و زیبایی ها را می شناسد به خطا نمی رود و در برابر اشتباهات هشدار می دهد. جسم و جان آماده در برابر دشمنی شیطان ، ایستادگی می كند و در زمانی كه نیاز باشد از فرمان مغز و بیداری ها مغز بهره می گیرد و در هر زمانی كه نیاز باشد به عشق الهی و آسمانی اش رجوع می كند.در استقبال سال نو غبار روبی وجودمان را با حوصله و دقت بیشتری اجرایی كنیم و تغییر را از كوچك ترین اعضا و اندامان آغاز كنیم .

تحمیل كردن هر چیزی خارج از حد و توان سیستم بدن ، بدن را دچار آسیب و عوارض منفی می كند . میزان ظرفیت وجودیمان را بشناسیم . انجام دادن كارها خارج از ظرفیت وجودیمان ، انباشتن كارها، خود آزاری، خودخوری، غم و اندوه را به دنبال دارد . نداشتن برنامه ی منظم و صحیح برای اجرای كردن اعمالی است كه انجام و اجرای آن را پذیرفتیم . متحمل شدن ، زیر بار فشاری است كه خود مسبب ایجاد آن بودیم . ما باید از الگوهای دینیمان بیشترین و بالاترین تبعیت و پیروی را داشته باشیم .

رهرو باید دنبال كننده و عامل به آنچه از سوی بزرگان دین تعیین می شود، ‌باشد، در صورتی كه عامل به عملی نباشیم یعنی به عهد و پیمان عاشقیمان وفا نكردیم و كسی كه بر تعهدات خویش وفادار نیست عاشق محسوب نمی شود .

عشق عین مسوولیت ، تعهد و ایثار است . در عشق منفی وجود ندارد ، مهرورزی و گذشت ،‌حسن خلق ، همیاری و همدلی ارمغان عشق هستند .

همانطور كه گفتیم تمامی اعضا و جوارح ما سلسله وار به یكدیگر متصل و وابسته اند .  گردگیری و غبار روبی و رسیدگی باید سلسله وار در نقطه به نقطه ی اعضای بدن صورت بگیرد ، باید جسم و روحمان تواماً غبار روبی شوند تا شاهد سرسبزی بهار وجودی و شكوفه كردن گل های وجودیمان باشیم .

رسیدگی و غبار روبی جسم منهای روح و و یا روح منهای جسم سرسبزی بهار و به ثمر نشستن وجودمان را به دنبال نمی آورد . در غبار روبی ها فراموش نكنیم باید متوجه خلاف ها ، كمبودها و نقاط ضعفمان نیز باشیم .

برای رهرو و عاشق اولویت همیشه عشق است و معشوق . برای رهرو و عاشق ، هر آنچه از زبان معشوق خارج شود ، گوهر ناب و با ارزش است . پذیرفتن ضعف و عدم اعتماد به نفس ، یأس و ناامیدی، توهین و اهانت به ساحت مقدس عشق است . برای عاشق هدف تنها عشق است و بس . برای عاشق هیچگاه رفاه، آسایش و تجملات هدف قرار نمی گیرد . برای عاشق بود و نبود ، داشتن و نداشتن مال دنیا فرقی نمی كند . فراموش نكنیم كه بسیار آرزو كردیم و رسیدیم و فراموش كردیم آنچه داریم، آرزویمان بود .

گناه می كنیم و با تمامی قصورات چشم امید بر رحمت خداوند و بخشش مولا علی(ع) بستیم . بخشیده شدن و مورد رحمت قرار گرفتن از سوی مولای عشق(ع) عین پادشاهی است . پادشاهیمان را قدر بدانیم و توانمندانه و عاشقانه به استقبال از بهار طبیعت و بهار وجودیمان برویم . والسلام ….

Check Also

یادکردن اموات، عظمت حضرت زهرا(س)، تراز سالیانه اعمال

بسم ا… الرحمن الرحیم به نام خدایی كه در كمتر از آنی و اشاره ای …