جایگاه و مقام امیرالمومنین، شأن غدیر، عاشقی كردن در غدیر

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیك یا امین ا.. ….

سلام بر امام و  ولی و حجت خدا ….

شب عید غدیر ، شب ولایت تو و شب قدر عاشقان بود .

شبی كه به حرمت ولایت معشوق الهی اجابت می شود هر كسی كه بخواند و بخواهد  …….

شب عید ، شب خواستن و اجازه گرفتن برای ورود ، رسیدن ، بودن و ماندن در كاروان آقا ابا عبدا… بود .

شب فراموش كردن یأس و ناامیدی و متوسل شدن به پاكانانی است كه همه ریشه در وجود مقدس ولی خدا دارند .

شب بهره بردن از كرم ، فضل و عنایت سرور عاشقان جهان امیر المومنین برای رسیدن به كاروان نور است .

از ابتدای آفرینش انسان ، تنها انسانی كه لایق و شایسته متولد شدن در مآمن الهی ، خانه ی خدا و قبلگاه مسلمین جهان بود آقا امیرالمومنین (ع) بودند .

خداوند ، وجود مبارك و نازنین مولا علی (ع) را برای متولد شدن در كعبه جانان برگزید تا سنگ ، گِل  و خشت خانه ی خویش را به وجود بهترین مخلوق خویش روح بدهد و زنده كند . خانه ای كه پایگاه رسالت ابراهیم  خلیل ا… و پایگاه فروپاشی بت و بت پرستی بود .

شأن و مقام بهترین عاشق و محبوب ترین معشوق است كه از كعبه ، مكانی را می سازد كه محققان علم بشر را بر نیروها و انر‍زی فرازمینی و جغرافیایی موجود در این مكان ، متحیر و شگفت زده می كند .

عشق های مجازی و زمینی است كه بین افراد ، از جمله : مادر و فرزند ، خواهر و برادر ، زن و شوهر شكل می گیرد ، به خوبی بیانگر رابطه ی عاشق و معشوقی است .

وقتی عاشق می شویم و به افراد عشق می ورزیم ، همه ی خوبی ها و همه ی زیبایی ها را برای معشوق  می خواهیم  تا جایی كه احترام به معشوق را احترام به خودمان و بی حرمتی به او را بی حرمتی به خودمان می دانیم .

جایگاه گذشت و گذشتن از جان در بیان كلمات و جملات عاشقانه و عارفانه جایگاه وسیعی است . گذشت تنها از دست دادنی است كه انسان ها را خوشحال و مسرور می كند . بالاترین ارزش وعشق گذشت است .

و خدا این چنین عاشقی می كند و در حق احسن ترین مخلوق خویش سنگ تمام  می گذارد و او را در والاترین و بهترین مكان به عرصه ی دنیا وارد می كند .

خلقت آقا امیرالمومنین به قدری عظیم و زیبا صورت گرفته است كه زندگی ، روش ، منش و حضور ایشان بهترین طریق برای شناخت خدا محسوب می شود . به علی شناختم من به خدا قسم خدا را .

در تمامی دوران عشق و عرفانِ عارفان و عاشقان ، عارفانی جاویدان و پابرجا بودند كه عشق ، راه و مرامشان عجین شده با مولا علی (ع) بوده است .

معراج رسول خدا بیانگر نمونه ای دیگر از جایگاه بی نظیر حضرت علی (ع) است . جایگاهی كه در آن عروج رحمة للعالمین پیامبر امین (ص)  از مقرب ترین فرشته الهی ،‌جبرئیل به نور سپرده می شود . ا… نور السماوات .

خدا عاشق شد و آفرید و انسان را صاحب جایگاه ، مقام و درجه كرد .

وقتی انتخاب كردیم تا خط مش الهی را طی كنیم و در سیر عاشقی عشق خدا ، امیرالمومنین (ع) قرار بگیریم و به همه ی رفتارها ، گفتارها ، منش ها و اموراتمان رنگ خدایی و مولایی بزنیم یعنی از باختن فاصله گرفتیم و بُردیم اما بُردنی كه با حركت توأم است و ایستادن و توقف در آن وجود ندارد .

گذشتن از تفریح ، جشن ، مهمانی و رسیدن به محفل پنجشنبه ها یعنی بُردن . یعنی از فانی ها و گذراها به جاویدان ها و نجات بخش ها رسیدن .

طعم خوش سعادت از آن كسانی است كه قلبی مملو از عشق مولا علی (ع) دارند .

اما كسانی كه ایمان به خدا و عشق به مولا (ع) را تظاهر می كنند و گرایشی متمدن و روشنفكر مآبانه دارند و معتقدند كه عشق و ایمان منحصراً در دل است كه شكل می گیرد و اجرا می شود . به مناجات های عمیق امیرالمومنان (ع) و  حذر كردن ایشان از خشم الهی و پناه بردن به دامان الهی توجه نكردند . چنین افرادی محل شهادت  محبوب ترین معشوق خدا را از یاد بردند .

مولا امیرالمومنین (ع) به عنوان بهترین و عظیم الشأن ترین مخلوق خدا در حین ادای نماز و تكلیف الهی سرای فانی خویش را ترك می كند و به دیار باقی می شتابد .

كسی كه مِهر مولا علی (ع) را به دل وارد می كند و پرورش می دهد باید علی گونه رفتار و علی گونه زندگی كند.

انسان هایی كه صرف نرفتن به جهنم و ورود پیدا كردن به بهشت الهی عبادت می كنند و عبادت خویش را به عشق زینت نمی دهند ، پاداشی بدون زینت دریافت می كنند و بهشت خدا را بدون وصل صاحب می شوند . ثمره ی تبعیت كردن از رفتار و گفتار آقا امیرالمومنین (ع) است كه وصل كردن را به وجود می آورد .

عید غدیر روز از دست دادن ، نیست . نشستن ، خواستن ، عاشقی كردن و جذبه های عشق را دریافت كردن است كه روز عید را برای ما پربار تر می كند .

عید غدیر روز دعا كردن های عاشقانه و روز خواستن برای دیگران است .

وقتی عشق می ورزیم و معشوق خود را عاشق ترین عاشق ها قرار می دهیم معشوق خود به احوال ما نظارت می كند ، خواسته هایمان را می بیند و به آن ها جامه عمل می پوشاند .

همه ی ما انسان هستیم  و ضعیف . با كمی غفلت اسیر غرور و كبر می شویم  و می بازیم .

اجابت شدن خواسته ها و امورات دنیوی هر چقدر هم سخت و طولانی ، نیاز انسان را رفع و حس او را تأمین می كند .

اما عشق هر چه تأمین و اجابت شده تر باشد انسان را بیشتر تشنه می كند .

برای عشق باید دوید ، باید گذشت .

عشق باید در همه ی وجود ما نهادینه شود  تا پایدار بمانیم  ، تا در بندگی غفلت نكنیم  تا ظالم نشویم و بد نكنیم  تا اجازه غیبت ، تهمت و افترا پیدا نكنیم .

عشق یعنی معصومیت . عشق یعنی حركت . هرگاه حس كردیم ، رسیدیم و ساكن شدیم ، عاشقی را لمس نكردیم چرا كه عشق ركود و توقف ندارد .

روز غدیر روز استغفار و شفاعت جستن از ولایت است . شفاعتی كه مصلحت های نهفته در خواسته های ما را می بیند ، می سنجد و اعطا می كند .

روز غدیر  روز  كنار گذاشتن  و توبه جستن  از غفلت ها ، قصورات و گناهان است .

روز بخشیده شدن و روز پیوستن به پاكی هاست .

به زبان آوردن عشق ، نیاز انسان و اما جایگاه حقیقی باور عشق ، دل انسان است .

گاهی بیان كردن عشق هایی كه ریشه در دل ندارد سوء تفاهم هایی را فراهم می كند  و انسان را نسبت به عشق مردد می كند .

دوست داشتن ها و بیان كردن عشق ها را به حس گر دلمان بسپاریم تا حقیقت عشق و عدم عشق را به این واسطه درك كنیم .

رفتارها ، گفتارها و عملكرد های بهترین سنگ محك برای میزان عشق ما به مولای عاشقی آقا امیرالمومنین (ع)  است .

برای یك عاشق ، ثمرات عشق باید در رفتارها و گفتارها پدیدار  شود .

همه ی كاستی ها انسان با عشق تأمین و برطرف می شود .

عشق عظیم و وسیع است . انسان عاشق می تواند به درجه ای از عشق برسد كه دلتنگی معشوق و مولایی خویش را ببیند و درك كند .

عشق پاك ، مقدس و توانمند است . توانایی ها ، نیروها و حركت ها زاییده عشق اند .

غدیر ، فرصت نیرو گرفتن از بهترین عاشق و بزرگترین معشوق است .

برای عشق ، دیوار و حصارها معنی ندارد .

عشق های مجازی كه در سیر عشق الهی ، معنوی و عرفانی قرار می گیرند ، ناگسستنی هستند .

پیوندهایی كه با عشق مولا علی (ع) و آل علی (ع) بسته می شود ، پایدار و جاوید است . برای پایدار بودن به عشق بپیوندیم  كه رستگاری در عشق است و بس . والسلام ….

Check Also

غدیر

بسم ا… الرحمن الرحیم غدیر اعلام عشق بود و حقانیت که برخی علیرغم دیدن این …